Tuesday, August 28, 2012

Pandangan Sisi Seorang Bernama Senior

Sepanjang kenal juniors aku, aku belajar never heard runours.

Assalamualaikum.

Aku bakal memecahkan tradisi ke-senior-an yang selama ni berkubu kuat.
This post may be the absurd post for a senior to write.
I'm going to tell you about my juniors.
The juniors that I really proud of.
Firstly, "my juniors" totally refer to my junior dorm 2009. I'm not the kind of senior yg suka menyendeng dekat juniors tiba tiba. Tiba tiba takde kaitan boleh rapat pulak. A big NO.
Aku pun tak suka jadi orang yang menyendeng nyendeng ni. Totally not my style.

Okay, macam nak terkeluar tajuk.

Back to the topic.

2009 was my senior year ( form four). So automatically, the fourth former would be bersepah sepah dekat every floor. And form yang paling aku taknak jaga was form 3. Sebab aku tahu, jadi senior form 3 ni bukan senang.

So, kat sini aku nak bubarkan The Law Of Attraction (siapa yg taktahu boleh google and read about it). The reason was I got what I didn't want.

Ditakdirkan jugak, mengikut poll senior senior f3 Topaz masa tu, my juniors dorm lah yang paling nakal.

Mula mula aku tak ambil kisah pun. Buat je la kan hal sendiri. Sampai lah the moment when aku pulak dapat jadi dorm leader. During f3 aku selalu bagitahu orang, I want to be a dormleader tapi aku taknak jadi prefect. Ya Allah, tak sangka doa aku jadi kenyataan. Alhamdulillah, I guess that was a gift from Him. Even Farah Hanida came to me, and recall balik what I'd said masa f3.

Dah lama kenal kenal juniors aku ni, Ya Allah, nakal memang betul tapi satu benda yang paling aku puji was diorang sangat respect aku. And and the same time kitorang rapat. Ye la, kalau kau dah jadi dormleader it was your responsibility untuk tahu semua hal budak dorm. Apa guna pegang title dormleader tapi takat buat dorm tu untuk tidur.

Then aku belajar. Senang je sebenarnya nak earn respect. Just respect them back. Masa tu lah bond senior and junior sebenarnya boleh di-break-kan. Screw wey seniority tu. I hate it now.

And be a good senior. Tu pun sebenarnya kerja senang. That's when junior kau rasa kau ni senior yang reliable. And bila kau nak tahu junior kau start to be comfortable with you? When they start to share their problem and always being honest with you.

Aku taktahu la untuk senior lain macam mana, but junior aku selalu open dengan aku. When they have problems they tell me. Even masalah antara batch, antara best friends and even antara seniors walaupun seniors tu batch aku. And jadi responsibility aku jugak untuk keep every conversation a confidential and tolong kalau boleh. Nak tolong pun kena pandai jugak, ada banyak jenis tolong, tolong simpankan rahsia, tolong bagi nasihat, tolong selesaikan. Tapi JANGAN sesekali tolong BATU kan API. Sebab itu la antara punca kenapa senior dengan junior susah nak baik. Ada senior yg tak boleh dipercayai bila junior try to be open with them.

Yes, aku tahu, friendship tu penting, but keeping a secret also penting.

Cuba kau fikir, kenapa at first junior tu being open with you. Secara basic nya yang lain dan tak bukan, mesti lah sebab dia trust kau. Okay, cuba amik persepsi sebagai seorang kakak. Ye, mesti ada yang respon euww nya nak jadi kakak kepada junior. Per-setan-kan semua tu. Jadilah seorang kakak kepada semua junior. Tak rugi pun wey sebenarnya. Berbalik kepada persepsi, kalau seorang adik mengadu masalah dia dekat kakak, so biasanya kakak akan bagi nasihat or comfort her la kan? Macam tu la konsep dia. Bukan nya canang kat semua orang problem dia. Tula kadang kadang THE BIGGEST SENIOR'S PROBLEM.

Then kalau dia kutuk kawan kita, takkan nak buat bisu je? Memang la, kadang kadang ada rasa tak puas hati, tapi responsibility jugak jadi orang tengah untuk jernihkan kekeruhan. Kalau ada benda tak betul, betulkan la. Contohnya, kalau diorang ada isu dengan prefect skema, cakap jela dah memang kerja prefect jadi skema, so korang kena pandai pandai la sendiri, kalau kantoi salah sendiri, yang skema tu tak boleh nak buat apa la, kita kena paham jugak.

See, nampak tak menegur cara berhemah? Tak payah pulak la kita sibuk nak ngadu dekat prefect skema pasal apa yang diorg cakap.

Satu lagi, pasal back up junior. Tak semestinya seorang senior back up junior bermakna apa apa. Tapi memang sestengah benda kita kena jaga kepentingan diorang jugak. Macam contoh handphone, memang semua budak dorm aku bawak phone termasuk senior diorang sekali, prefect atau tidak. Pengakuan, lulz. Selalu jugak kawan prefect aku tanya ada ke tak diorang bawak, tapi aku jawab je ENTAH. Sebab setakat yang aku nampak la, tak ada harm dekat diorang. Tak ada yang malam malam buta duduk bergayut (okay tu selalu aku yang buat, HAHAHAHAHA). Sebab aku tak galakkan jugak diorang tidur lambat, tapi nasib baik diorang memang stok stok yang tidur awal. Dorang selalu guna time free, nak call mak ke apa ke. Kalau aku nampak, aku advise jugak apa apa yg perlu, jangan obvious sangat ke, etc.

Stay up. Kadang kadang dorang ni suka stay up. So apa salahnya sebagai senior bagi pinjam katil memandangkan tempat aku terang. Aku bagi je diorang duduk atas katil buat homework ke baca ke kadang kadang gosip pun aku bagi atas katil aku sebab aku pun join sekaki. Kawan sebaya aku pun tak kisah bab bab bagi pinjam katil ni. Diorang kata nak tumpang kitorang bagi je. Kadang kadang nak tidur pun bagi je. Takde hal. Takat tumpang tidur tak buat kemusnahan pun.  Takkan pulak tercalar ego seorang senior. Diorang nak pinjam phone aku pun, aku bagi. Still, takde hal.

Lagi satu moment yang paling menakutkan. Lepas PMR. Sebab aku pun pernah duduk dorm yang perangai macam setan lepas PMR, so aku takut jugak apa yang akan jadi kat dorm aku lagi lagi tahun tu kalau ada dorm kotor kena naik dorm masa tengah makan tu jugak. Memang kadang kadang ber-naik hantu jugak aku. Haha. So, sebab kitorang dah berada dalam komuniti yang respect each other ter-SANGAT SANGAT la SENANG nak cakap dengan diorang.

Taknak buat duty takpe, jaga katil masing masing duty yang obvious macam duty langsir pandai pandai la sumbat and siapa yang last pandai pandai tutup kipas dan lampu. And paling penting jangan buat nama dorm naik. Tu je. Kalau kau tolong aku, aku pun tolong korang.Sebab nanti aku jugak kena tolong prefect susun diorang duduk mana, time ni la aku tengok mana yang sesuai.

Mungkin sangat unbelievable tapi diorang actually nampak la effort jaga diri sendiri ni. Pernah je nama dorm aku naik sebab sampah and katil senget blablabla. Tapi aku cool je, sebab sampah memang aku suruh junior bawah buat sebenarnya, so cincai cincai jela. Katil biasa nya prefect je overly skema. Sorry prefect, haha.
And sebelum keluar dm tu jugak ada few people yang effort cakap sorry dekat aku. See? I was talking about junior f3 tau lepas PMR lagi. Cakap sorry dekat f4. Ada tercalar ego seorang junior? Takde pun. Lagi aku respect diorang for their action. Even demerit pun, aku balik kelas ada terselit note sorry from duty last. Gila hebat tak junior aku? Mana aku tak sayang, haha.

Aku buat jugak sistem ketua bay dalam dorm tu. Ketua dorm among them. Benda ni pada macam satu effort nak semat rasa responsibility kat masing masing. Aku ingat lagi, aku bagi Zuzu and Syira jadi ketua sebab apa pun aku tak ingat. Haha. Tapi they've done great! Bagus and everything. Memang aku puji dua orang ni. Sangat beriyer. Aku ingat kalau la ditakdirkan dorm aku dapat cleanest time tu memang aku akan bagi diorang dua antara yang naik dulu. Tapi malangnya tak dapat pulak. Sebab tula, time aku f5 bila aku dengar orang cakap Zuzu and Syira tu kaki lecture, sikit pun aku tak kesah. Sebab diorang dah jadi junior yang baik. Pada aku, seorang kaki lecture hanya layak jadi kaki lecture kalau kau dah jadi junior yang obedient kat senior kau dulu. Baru boleh dikatakan fair walaupun still kaki lecture tu tak elok. And kalau aku dengar junior yang kurang ajar taknak dengar cakap senior dorm mesti aku akan gunakan diorang sebagai example. Baru f1, baru f2 rebel dengan senior, diorang masa f3 nakal nakal pun dengar cakap senior. Nampak tak? Bengang betul aku budak setahun jagung ni.

Senior mana yang tak terharu, junior diorang still ingat birthday senior dia even dah setahun berlalu. Aku ni pulak yang lupa birthday diorang. Haih.

So, sekarang ni diorang pun dah besar, dah keluar sekolah, dah masuk universiti, ada yang dah fly pun. Lepas dengar achievement diorang, sumpah sikit pun tak hairan sebab aku tahu dorang mesti akan bagi result gempak. Masa baca kat news feeds pasal apa diorang buat sekarang, terasa sebak kat hati tiba tiba, keluar perasaan bangga macam mak mak. Aku taktahu apa pasal tapi, rasa bangga untuk diorang.

Ni antara junior aku, Adib. Conversation ni masa baru lepas lepas result diorang keluar. Baca la apa yang dia aim tu. After a few months, aku bukak facebook tengok dia update info dia went to KMB. Memang rasa bangga gila aku kat dia. Ikhlas wey, aku taktahu macam mana keluar perasaan mak mak dalam diri aku ni. HAHAHAHA.

So, walaupun aku tahu tak akan ada juniors aku yang akan baca post ni. Tak payah baca pun tak apa sebenarnya sebab memang aku rasa awkward puji puji junior aku ni. Untuk orang lain la baca, macam mana nak jadi senior yang baik and belajar give and take. And tak bermakna kau senior kau perlu jadi ego macam nak mampus.

So to, Munirah (Missy), Ieqah, Nasha, Farah D, Tasha, Faiz, Umi, Syira, Zuzu, Adib, T-sam, Tini, Mak, Nadia and siapa lagi aku tinggal mohon maaf, haha, good luck korang, jadi lah orang yang berguna, haha :)



2 comments:

Amirah L. said...

untung zatie dapat junior yg dgr ckp and kawan yg kurang seniority. dpt sedorm dgn yg seniority. kdg2 trpksa split personality demi jaga hati kedua belah pihak :) tak kisahlah masing masing ada cara. bila dh kena lantik tu, kenalah cari cara yg sesuai. sbb bukan semua org sama perangainya.

pelangi said...

kita boleh buat junior dgr ckp kita, dgn cara yg betul, win their heart, i guess so. but isu seniority kat sekolah kita mmg mcm err skit. after hidup kat dunia luar baru sedar, seniority tu penting but not the kind yg kita practice kat sekolah.sekolah kita mmg overrrrr sgt.